Δευτέρα 22 Απριλίου 2013

TA OIKONOMIKA METΡΑ ΚΑΙ Η ΑΝΕΡΓΙΑ


Στο παρόν σημείωμα μου θα ήθελα να αναφερθώ στην εξαγγελία των μέτρων που προέβη η Κυβέρνηση της Δημοκρατίας για αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης και συγκεκριμένα στα μέτρα για καταπολέμηση της ανεργίας και να παρατηρήσω τα ακόλουθα:


1ον Ουδεμία αναφορά γίνεται για την ανάγκη περιορισμού της απασχόλησης αλλοδαπών- υπηκόων τρίτων χωρών- που εργοδοτούνται αυτή τη στιγμή σε επαγγέλματα και τομείς που υπάρχει δηλωμένη και αυξημένη ανεργία Κυπρίων πολιτών (ο συνημμένος πίνακας είναι ενδεικτικός)
Θα μπορούσε να εξαγγελθεί μορατόριουμ για νέες αιτήσεις και για ανανέωση υφισταμένων εγκρίσεων απασχόλησης αλλοδαπών τρίτων χωρών σε τομείς, κλάδους και επαγγέλματα που υπάρχει αυξημένος αριθμός Κυπρίων ανέργων.
Το μέτρο τούτο εφαρμόστηκε με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της Κυπριακής Δημοκρατίας το 1999 όταν η ανεργία ήταν 3%!
2ον Ουδεμία επίσης αναφορά γίνεται για την ανάγκη πάταξης της παράνομης εργοδότησης κυρίως αλλοδαπών τρίτων χωρών αλλά και Κοινοτικών οι οποίοι ανταγωνίζονται αθέμιτα τους Κύπριους ανέργους. Ούτε εξαγγέλθηκαν οποιαδήποτε μέτρα ή προθέσεις καταστολής του φαινομένου αυτού που παράγει φτηνή εργατική δύναμη.
3ον Το σχέδιο εργοδότησης 6000 ανέργων στην τουριστική βιομηχανία που θα στοιχίσει στο Κράτος 21 εκατομμύρια ευρώ εμπερικλείει τον κίνδυνο να συνεισφέρουμε από τα υστερήματα του Κρατικού μας προϋπολογισμού για την εργοδότηση υπηκόων τρίτων χωρών ή και υπηκόων χωρών-μελών της Ε.Ε. οι οποίοι λαθροβιούν στην Κύπρο ή υποαπασχολούνται εκμεταλλευόμενοι τα δημόσια βοηθήματα της Κυπριακής Δημοκρατίας για περίοδο πέραν των 5 ετών (όπως αναφέρεται στην εξαγγελία του μέτρου).
4ον Πιο αυξημένος είναι ο κίνδυνος αυτός και στην περίπτωση του μέτρου της επιχορήγησης ανέργων πολιτών κατά 65% για απασχόληση με ευέλικτες ρυθμίσεις.
Στο σχέδιο αυτό ουδόλως διευκρινίζεται σε ποιους πολίτες αναφερόμαστε, στους Κύπριους ή όλους όσους έχουν κατακλύσει την Κύπρο;
Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι κατά το Μάρτιο του 2013 οι εγγεγραμμένοι άνεργοι κατά κατηγορία είχαν ως εξής: Ελληνοκύπριοι 32015, άτομα από Ε.Ε. 8276, Πόντιοι 1691, Τουρκοκύπριοι 490, αλλοδαποί τρίτων χωρών 1488, άτομα με καθεστώς συμπληρωματικής προστασίας (αλλοδαποί τρίτων χωρών) 173, αναγνωρισμένοι πολιτικοί πρόσφυγες 147.
5ον Τα ίδια μπορούν να συμβούν και στο μέτρο πρόσθετης φορολογικής έκπτωσης μέχρι 25% “για κάθε επιπρόσθετο εργαζόμενο που θα εργοδοτηθεί” όπως αναφέρεται στο σχέδιο χωρίς να αναφέρεται οποιοσδήποτε περιορισμός ή προυπόθεση .
6ον Έχω την εντύπωση ότι η Κυβέρνηση ουδόλως επικεντρώθηκε στη διερεύνηση των δυνατοτήτων περιορισμού στην απασχόληση Κοινοτικών ούτε και έχει μέχρι στιγμής επικαλεσθεί στα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. την δεινή οικονομική κατάσταση στην οποίαν ευρίσκεται η Κύπρος  και να ζητήσει ειδικές ρυθμίσεις στη διακίνηση και εργοδότηση Κοινοτικών στη χώρα μας .
Για όσους θεωρούν ότι οι περιοριστικές πολιτικές των χωρών-μελών της Ε.Ε. για προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών τους είναι …. ρατσιστικές ή αντιβαίνουν το Ευρωπαϊκό κεκτημένο αναφέρω δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα
α) Το Βέλγιο απέλασε 1224 πολίτες της Ε.Ε. οι οποίοι ελάμβαναν κάποιο βοήθημα από το Κράτος με το αιτιολογικό ότι αποτελούσαν “υπέρμετρο βάρος για το σύστημα κοινωνικής προστασίας της χώρας”.
β) Ο αρμόδιος επίτροπος για τις κοινωνικές υποθέσεις και την απασχόληση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποδέχτηκε την επέκταση της περιόδου απαγόρευσης στη διακίνηση Βουλγάρων και Ρουμάνων εργαζομένων στην Ισπανία μέχρι το τέλος του 2013 αναγνωρίζοντας τις σημαντικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει σήμερα η Ισπανία…
Φυσικά η Ισπανία είχε την προνοητικότητα να επιβάλει περιορισμούς κατά τη συνθήκη προσχώρησης στην Ε.Ε. της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.
Οι αρμόδιες Αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας οφείλουν να διερευνήσουν κάθε δυνατότητα υιοθέτησης Κοινοτικών ρυθμίσεων που να περιορίζουν την απασχόληση υπηκόων χωρών- μελών της Ε.Ε.
Και εάν αυτό είναι ανέφικτο, μπορούν να προβούν σε τέτοιες ρυθμίσεις που να μειώσουν δραστικά την εργοδότηση κοινοτικών εις βάρος των Κυπρίων συναδέλφων τους.
Η υιοθέτηση προτύπων επαγγελματικών προσόντων, η εφαρμογή της Νομοθεσίας για ίση αμοιβή στην εργασία, η καθιέρωση ελάχιστου εθνικού μισθού, η υιοθέτηση του κριτηρίου της στοιχειώδους γνώσης της Ελληνικής γλώσσας σε ορισμένα τουλάχιστον επαγγέλματα (π.χ. στη Ξενοδοχειακή Βιομηχανία, στις στέγες ευγηρίας, στα ιδιωτικά νοσηλευτήρια κτλ) αποτελούν μερικά μόνο μέτρα τα οποία θα μπορούσαν να τύχουν άμεσης επεξεργασίας και εφαρμογής.
Τέλος, η εξαγγελία του Προέδρου ότι βρίσκεται σε εξέλιξη διάλογος μεταξύ Κυβέρνησης και Κοινωνικών Εταίρων, που θα αποσκοπεί στη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του ντόπιου εργατικού δυναμικού, αναμένουμε ότι θα επιφέρει τα καλύτερα αποτελέσματα προς αυτή την κατεύθυνση.


Ανδρέας Μορφίτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου