Πτωτική τάση του καπνίσματος παρατηρείται σε ολόκληρη την Ευρώπη, σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, που δόθηκε στη δημοσιότητα σήμερα, ενόψει της παγκόσμιας ημέρας κατά του καπνίσματος, την Κυριακή 31 Μαΐου.
Η συνολική μείωση του καπνίσματος, σε σύγκριση με το 2012, είναι δυο ποσοστιαίες μονάδες (26% έναντι 28%). Η ηλικιακή κατηγορία που σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση (4 ποσοστιαίες μονάδες) ήταν οι νέοι ηλικίας 15 έως 24 ετών (25% έναντι 29%).
Εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις μεταξύ των χωρών μελών στην κατανάλωση καπνού, με τα χαμηλότερα ποσοστά να παρατηρούνται στη Σουηδία (11%) και στη Φινλανδία (19%), ενώ τα υψηλότερα στην Ελλάδα (38%) και τη Βουλγαρία (35%). Στην Κύπρο το ποσοστό των καπνιστών ανέρχεται σε 31%.
Όσον αφορά τις απόπειρες διακοπής του καπνίσματος, η πλειονότητα των καπνιστών δοκίμασαν να το κόψουν (59%), ενώ το 19% το επιχείρησαν κατά τους τελευταίους 12 μήνες.
Όσον αφορά τα ηλεκτρονικά τσιγάρα, τα έχουν δοκιμάσει το 12% των Ευρωπαίων, σε σύγκριση με το 7% το 2012. Το 67% είπαν ότι προσπάθησαν να μειώσουν ή να σταματήσουν το κάπνισμα. Ωστόσο, μόλις το 14% των χρηστών ηλεκτρονικών τσιγάρων ήταν σε θέση να σταματήσουν το κάπνισμα, αναφέροντας ότι δεν είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά ως μέσο για να κόψουν το κάπνισμα.
Ένα στοιχείο που επεσήμανε ο κ. Vytenis Andriukaitis, Επίτροπος αρμόδιος για θέματα Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων, είναι ότι ο μέσος όρος ηλικίας των Ευρωπαίων κατά την οποία αρχίζουν το κάπνισμα παραμένει αμετάβλητος στα 17,6 έτη. Οπως ανέφερε ο Επίτροπος, «τα στοιχεία δείχνουν ότι η μάχη κατά του καπνίσματος δεν έχει κερδηθεί, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων. Είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι εξακολουθούν να προσελκύονται από το κάπνισμα όταν είναι στην εφηβεία. Κεντρικός στόχος της οδηγίας για τα προϊόντα καπνού είναι να εξασφαλιστεί ότι αυτά τα επικίνδυνα προϊόντα δεν είναι υπερβολικά ελκυστικά για τους νέους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο απαγορεύει αυστηρά τις αρωματικές ουσίες που συγκαλύπτουν τη γεύση του καπνού, καθώς και τις λεπτές (slim) συσκευασίες και τις συσκευασίες με λιγότερα από 20 τσιγάρα, και καθιστά υποχρεωτικό οι προειδοποιήσεις για την υγεία με εικόνα και κείμενο να καλύπτουν το 65% της συσκευασίας».
Η έκθεση στον καπνό τσιγάρου στα μπαρ και εστιατόρια εξακολουθεί να μειώνεται. Σύμφωνα με την έρευνα, μόνο το 12% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει εκτεθεί στον καπνό σε χώρους κατανάλωσης φαγητού κατά το τελευταίο έτος (από 14% το 2012) και το 25% σε χώρους κατανάλωσης ποτού (από 28% το 2012). Επιπλέον, το 73% των εργαζομένων στην Ευρώπη εκτίθενται σπάνια ή ποτέ σε καπνό σε κλειστό χώρο στο χώρο εργασίας τους.
Οι περισσότεροι Ευρωπαίοι τάσσονται υπέρ αυστηρών μέτρων πολιτικής σχετικά με τα προϊόντα καπνού και τα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Για παράδειγμα, το 70% είναι υπέρ της βελτίωσης της ιχνηλασιμότητας των προϊόντων καπνού, προκειμένου να μειωθεί το παράνομο εμπόριο (το θέμα της φετινής Παγκόσμιας Ημέρας κατά του καπνίσματος), ακόμη και αν αυτό θα καταστήσει τα προϊόντα πιο ακριβά. Σχετικά με τον εικαζόμενο κίνδυνο, τα επίπεδα πίσσας ή νικοτίνης θεωρούνται η μέγιστη ένδειξη για το πόσο επιζήμιος είναι ο καπνός (32%) και ακολουθούν τα πρόσθετα (12%). Όσον αφορά τα ηλεκτρονικά τσιγάρα, το ποσοστό των ερωτηθέντων που θεωρούν ότι είναι επιβλαβή έχει αυξηθεί από 27% σε 52% μέσα σε δύο μόνο έτη.
Τέσσερις στους 10 ερωτηθέντες έχουν δει διαφημίσεις ή προωθητικές ενέργειες προϊόντων καπνού τους τελευταίους 12 μήνες, ιδιαίτερα σε σημεία πώλησης (39%) και διαφημιστικές πινακίδες ή αφίσες σε δημόσιους χώρους (30%).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου