![]() |
Δρ. Στέλιος Πλατής
Ανεξάρτητος Οικονομολόγος
|
Το όποιο προτεινόμενο κούρεμα των
καταθέσεων αναντίλεκτα θα επιφέρει ένα μόνιμο πλήγμα στο τραπεζικό μας σύστημα
από το οποίο πολύ δύσκολα τόσο ο εγχώριος τραπεζικός τομέας όσο και ο ευρύτερος
χρηματοπιστωτικός τομέας θα μπορέσουν να ανακάμψουν.
Και αυτό αφορά τόσο στην
αξιοπιστία του τομέα απέναντι σε ντόπιους και ξένους καταθέτες και επενδυτές
όσο και σε πρακτικούς όρους – και η δυσκολία στη συγκεκριμενοποίηση του τελικού
ποσοστού κουρέματος στην Τράπεζα Κύπρου δίχως αμφιβολία αυτό καταδεικνύει. Την
ίδια στιγμή, στεγνώνει τη ρευστότητα από την αγορά και την πραγματική οικονομία
και δημιουργούνται σωρεία κοινωνικών προβλημάτων.
Επιβάλλεται άρα, να αναλωθούν οι
δυνάμεις όλων προς την προσπάθεια μείωσης της επίδρασης αν όχι αποφυγής της
επιζήμιας αυτής συνταγής!
Το Πρόβλημα
Το πρόβλημα στις εγχώριες εργασίες του τραπεζικού μας τομέα ουσιαστικά ανεφύη ή/και
δημιουργήθηκε εν πολλοίς μέσα από την ανάλυση και τα αποτελέσματα της PIMCO και αφορά στον τρόπο υπολογισμού της αξίας των μη-εξυπηρετούμενων δανείων
των τραπεζικών μας ιδρυμάτων. Εδώ το εγχώριο τραπεζικό σύστημα επιδεικνύει μια
ιδιομορφία σε σχέση με κάποια άλλα ή/και διεθνή πρότυπα τα οποία λανθασμένα
οδήγησαν την PIMCO σε υπερβολικά ψηλές ανάγκες
ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζικών μας ιδρυμάτων.
Παρά τις δημοσιοποιημένες πολλάκις
διαφωνίες μου για τον τρόπο υπολογισμού αυτών των αξιών δυστυχώς σήμερα αυτές
έχουν πια υιοθετηθεί και έχουν οδηγήσει ήδη σε υπερβολικά ψηλές χρηματοδοτικές
ανάγκες για το τραπεζικό μας σύστημα.
Άρα προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισης του προβλήματος οφείλουμε πια
να θεωρήσουμε τις ανάγκες αυτές ως τη νέα πραγματικότητα, τουλάχιστον στην
τραπεζική και διατραπεζική αγορά. Γι’ αυτό οι όποιες λύσεις ή/και προτάσεις
πρέπει να δουλεύουν στη βάση πια αυτών των νέων δεδομένων.
Εισήγηση
Μέσα από συγκεκριμένη και σχετική
διαδικασία ή/και μέσα από τροποποίηση της υφιστάμενης διαδικασίας εξυγίανσης
ή/και νομοθεσίας, οι καταθέσεις υποψήφιες για κούρεμα σήμερα στην Λαϊκή και
Τράπεζα Κύπρου να χρησιμοποιηθούν για αγορά των ενυπόθηκων ακινήτων που αφορούν
σε μη-εξυπηρετούμενα δάνεια στα επηρεαζόμενα τραπεζικά ιδρύματα, όπου αυτό
να γίνει χωρίς διάκριση μεταξύ των δύο τραπεζικών ιδρυμάτων. Την ίδια στιγμή,
αυτή η διευθέτηση να μην αφορά στην πρώτη κατοικία, εκτός και εάν αυτό είναι η
επιθυμία του ιδιοκτήτη της κατοικίας.
Πρακτικά για τον καταθέτη αυτό σημαίνει
ότι η κατάθεσή του πέραν του (εγγυημένου) ποσού των 100 χιλιάδων ευρώ αντί να
χαθεί ή/και κουρευτεί όπως προνοεί η σημερινή λύση θα ανταλλαγεί με ακίνητη
περιουσία.
Με αυτό τον τρόπο, ουσιαστικά θα γίνει
συμψηφισμός των υποψήφιων για κούρεμα καταθέσεων στη Λαϊκή τράπεζα και στην
Τράπεζα Κύπρου με τα μη-εξυπηρετούμενα δάνεια στα εν λόγω τραπεζικά ιδρύματα.
Αυτό, και ανάλογα με τις αποφάσεις/μεθοδολογία όσον αφορά στις
αντικειμενικές/συμφωνημένες αξίες των ακινήτων, θα μπορούσε ακόμη και να
συνεισφέρει και προς τα ίδια κεφάλαια των εν λόγω τραπεζικών ιδρυμάτων.
Κίνητρα
Δεδομένης της συμφωνίας ήδη με την
Τρόικα για γοργή και αμεσότερη διαδικασία εκποίησης ακινήτων (με το εν λόγω
νομοσχέδιο να αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα), ενυπάρχει το κίνητρο από την
πλευρά των ιδιοκτητών ενυπόθηκων ακινήτων τα οποία είναι συνδεδεμένα με δάνεια
που αδυνατούν να εξυπηρετήσουν να πωλήσουν αυτά τα ακίνητα σε ικανοποιητικές
τιμές μέσα από την παρούσα πρόταση αλλιώς να αντιμετωπίσουν μια εκποίηση σε
ενάμιση ή δύο χρόνια από σήμερα με σαφέστερα χαμηλότερες τιμές.
Από την πλευρά των αγοραστών, ενυπάρχει
έκδηλα το κίνητρο της διάσωσης των κεφαλαίων τους, και άρα είναι πιθανόν να
γίνουν ευκολότερα αποδεχτές οι καθορισμένες τιμές ακινήτων.
Προς την κατεύθυνση της υλοποίησης της
πιο πάνω πρότασης επιβάλλεται να μελετηθεί η διαδικασία εθελοντικής ή/και
υποχρεωτικής συμμετοχής καταθετών και ιδιοκτητών στο σχέδιο αλλά και η κείμενη
νομοθεσία που πιθανόν να πρέπει να τροποποιηθεί. Επίσης πρέπει να μελετηθεί ο
τρόπος καθορισμού της τιμής ή/και σχετικών αντικειμενικών αξίων των εν λόγω
ακινήτων ή/και μεριδίων (π.χ. μέσα από συγκεκριμένο λογισμικό), αλλά και
διαδικασίες πιθανής ομαδοποίησης καταθετών σε σχετικά επενδυτικά σχήματα (στο
βαθμό που αυτό είναι απαραίτητο).
Οφέλη
1) Μειωμένο ως και καθόλου κούρεμα
καταθέσεων στα επηρεαζόμενα τραπεζικά ιδρύματα. Αυτό θα συνεισφέρει στο να
ανακτηθεί γοργότερα η αξιοπιστία του συστήματος και η εμπιστοσύνη των
καταθετών.
2) Μείωση των κεφαλαιουχικών αναγκών
του τραπεζικού τομέα.
3) Μείωση του μεγέθους του τραπεζικού
μας τομέα (δάνεια και καταθέσεις), στη βάση της απαίτησης των ευρωπαίων εταίρων
της Κύπρου.
4) Σημαντικά έσοδα στο κράτος από τα
μεταβιβαστικά.
5) Μειωμένη ανάγκη εκποίησης ακινήτων
στο άμεσο μέλλον και άρα στήριξη της πολύ σημαντικής αγοράς ακινήτων για την
υγεία του τραπεζικού τομέα.
6) Αντιμετώπιση της καταστροφής πλούτου
των καταθετών και διατήρηση ή/και διοχέτευση των πόρων αυτών στην πραγματική
οικονομία.
Δρ. Στέλιος Πλατής
Ανεξάρτητος Οικονομολόγος
22 Απριλίου 2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου