Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2017

Απίστευτο αλλά αληθινό, η διάσημη Σάρλοτ Ράμπλιγκ στην Πάφο...!

                        
Το ερχόμενο Σάββατο 18 Νοεμβρίου 2017,  όσο απίστευτο και αν ακούγεται αλλά  είναι αληθινό , η σπουδαία Βρετανίδα ηθοποιός  Σάρλοτ Ράμπλιγκ  θα βρίσκεται στην Πάφο, σε μια μοναδική παράσταση αφιερωμένη στους Κωνσταντίνο Καβάφη και  Marguerite Yourcenar.  Μαζί της στη σκηνή του Μαρκιδείου, θα εμφανιστούν  ο Ελληνογάλλος ηθοποιός Πολύδωρος Βογιατζής και η κιθαρίστας Βαρβάρα Γύρα.
         Με την ευκαιρία  της πρώτης παρουσίας της Σάρλοτ Ράμπλιγκ  στην Κύπρο  αναδημοσιεύουμε το κείμενο του Γιώργου Παπά "EL Exilio...y...EL Viage...", που δημοσιευθηκε και στην αθηναϊκή  LIFO, στην οποία  αναφέρονται   10 σημεία από την πολυτάλαντη ζωή και καριέρα της.
1. Ο πατέρας της ήταν στρατιωτικός, αυστηρός και δυστυχής. Η Ράμπλινγκ τον αποκαλεί «ήρωα».  Ήταν αθλητής και μετά από μια μεγάλη νίκη στους ολυμπιακούς αγώνες του 1936 αποφάσισε να εγκαταλείψει τον αθλητισμό, φοβούμενος μια ενδεχόμενη ήττα, μετά τον θρίαμβο. Η Ράμπλινγκ σε όλη της τη ζωή προσπαθούσε να καταπολεμήσει τον φόβο για την αποτυχία, που της είχε μεταδώσει 
2./ Όταν γεννήθηκε το 1946 η Ράμπλινγκ, η τρία χρόνια μεγαλύτερη αδελφή της ήταν σοβαρά άρρωστη. Η συνεχής ενασχόληση της μητέρας της με την αδελφή της είχε σαν αποτέλεσμα η μικρή Σαρλότ να αποφασίσει ότι δε θα ξαναασχοληθεί μαζί της και πως θα αγαπάει μόνο τον πατέρα της. Όπως έχει πει, σχεδόν σε όλη τη ζωή της αγνοούσε τη μητέρα της, ήταν μπροστά της και δεν την έβλεπε. 
3./ Στη ζωή της σημαντικό ρόλο έπαιξε η αυτοκτονία της αδελφής της σε ηλικία 23 ετών. Μιλώντας σχετικά έχει πει: «Όσο περίεργο και αν σας φανεί, ένιωσα σαν να θυσίασε τη ζωή της για μένα. Τουλάχιστον έτσι ήθελα να νιώθω, ότι το έκανε για να προχωρήσω εγώ μπροστά. Ο θάνατός της ήταν σα να μου άνοιξε τον δρόμο». Την αυτοκτονία της αδελφής της τη θεώρησε σαν μια πρόκληση να ζήσει, ανατρέποντας τα δεδομένα.  
4./ Ξεκίνησε την καριέρα της σε ηλικία 17 ετών, όταν την ανακάλυψε ένας διαφημιστής και πολύ γρήγορα διένυσε την απόσταση που χώριζε ένα διαφημιστικό της Cadbury από την ταινία Georgy Girl (1966), με την οποία έγινε διάσημη. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων πενήντα ετών έχει παίξει σε περισσότερες από 100 ταινίες και τηλεοπτικές σειρές. Ανάμεσα στους σκηνοθέτες με τους οποίους συνεργάστηκε βρίσκονται ο Λουκίνο Βισκόντι, ο Γούντι Άλεν, ο Ναγκίσα Οσίμα, ο Άλαν Πάρκερ, ο Φρανσουά Όζον και ο Λαρς Φον Τρίερ. Πρωταγωνίστησε στην τελευταία ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη Ο Βυσσινόκηπος, το 1999.
5./ Το 1974, σε ηλικία 22 ετών, πρωταγωνιστεί στην ταινία της Λιλιάνα Καβάνι, Ο Θυρωρός της Νύχτας. Ο ρόλος της γυναίκας που, αν και στο παρελθόν ήταν θύμα του σε στρατόπεδο συγκέντρωσης, έχει παράφορη σχέση με έναν πρώην ναζιστή, που εργάζεται ως θυρωρός σε ξενοδοχείο της Βιέννης, την μετατρέπει σε ερωτικό σύμβολο. Η ίδια δηλώνει για την ταινία: «Ήθελα να διερευνήσω την ψυχολογία του θύματος που κάποια στιγμή γίνεται θύτης. Στη ζωή μου υπήρξα θύμα του πατέρα μου, αλλά συγχρόνως τον λάτρευα κιόλας. Ήταν πολύ ωραίος άνδρας, φορούσε στολή κι εγώ αποφάσισα να γίνω ο στρατιώτης του».  
  6./ Έχει εμφανιστεί γυμνή σε αρκετές ταινίες της και το 1974 έκανε γυμνή φωτογράφηση για το Playboy. Το 2009, σε ηλικία 64 ετών, ο γερμανός φωτογράφος Γιούργκεν Τέλερ την πείθει, μαζί με το μοντέλο Ράκελ Ζίκερμαν, να ποζάρουν γυμνές μπροστά στη Μόνα Λίζα, σε μια φωτογράφηση που γίνεται στο άδειο Λούβρο, από τα μεσάνυχτα έως τις 6 το πρωί, με κλειστές τις κάμερες ασφαλείας. «Η εμπειρία έμοιαζε με νυχτερινό πικνίκ σε ένα παλάτι ομορφιάς, με παρέα την Τζοκόντα. Γύρω μας υπήρχαν όλοι αυτοί οι εκπληκτικοί πίνακες και οι άνθρωποι που απεικονίζονται σε αυτούς να μας κοιτάζουν. Υπήρχε μια μεταφυσική αίσθηση και ένιωθες κομμάτι της τέχνης των αιώνων», εξομολογείται η Σάρλοτ Ράμπλινγκ στη συνέντευξή της στους Sunday Times. 
  7./ Το 1972 παντρεύεται τον Νεοζηλανδό Bryan Southcombe και αποκτά μαζί του έναν γιο, τον Μπάρναμπι.  Σε ένα πάρτι στο Σαιν Τροπέ, γνωρίζει τον Ζαν-Μισέλ Ζαρ και χωρίζει τον πρώτο της σύζυγο. Παντρεύεται τον συνθέτη το 1978, ζούνε μαζί είκοσι χρόνια κι αποκτούν τον γιο τους, Ντέιβιντ. Η πολυτελής ζωή  σε μία έπαυλη στις Βερσαλλίες δε θα την προστατεύσει από την κατάθλιψη, στην οποία βυθίζεται όλο και περισσότερο, μέχρι που καταρρέει το 1988. Θα ανακάμψει στα μέσα της δεκαετίας του ΄90, περίπου την εποχή που μαθαίνει από τις εφημερίδες ότι ο Ζαρ την απατά. Χωρίζουν το 1998. Το 2000, ο νεαρός σκηνοθέτης Φρανσουά Όζον της δίνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο  δράμα του Κάτω από την άμμο και η Ράμπλινγκ, στα 54 της, ξαναγίνεται αστέρι. 
       8./ Το 2012 πρωταγωνιστεί στο πολυεπίπεδο, σκοτεινό ψυχολογικό θρίλερ I, Anna, το οποίο σκηνοθετεί ο γιος της Μπάρναμπι, που πραγματοποιεί το σκηνοθετικό του ντεμπούτο. Θα πει για τη συνεργασία τους: «Τον Μπάρναμπι, τον έσερνα από μικρό σε όλες μου τις επαγγελματικές υποχρεώσεις. Μεγάλωσε μέσα στα κινηματογραφικά πλατό. Έτσι, λοιπόν, ήταν φυσικό επακόλουθο να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο. Για την ταινία αυτή, όταν διάβασα αρχικά το σενάριο, του είπα να την αφήσει κι αν θέλει να την προχωρήσει, ας μην είμαι εγώ η πρωταγωνίστρια, ας είναι κάποια άλλη. Δεν την είδα τη συνεργασία με καλό μάτι. Αλλά επέμενε, γιατί με ξέρει. Είμαι ο άνθρωπος που λέω διαρκώς “όχι”, άλλα όταν μου το λες και μου το ξαναλές θα πω τελικά το “ναι”. Όπως κι έγινε. Στη διάρκεια των γυρισμάτων, τον άφησα να με καθοδηγήσει. Ξέρει από κινηματογράφο, είναι ευγενικός και τυπικός με τους συνεργάτες του, και φυσικά είμαι περήφανη για αυτόν». 
 9./ Στο Φεστιβάλ Βερολίνου 2015 παρουσιάστηκε η τελευταία ταινία της Σαρλότ Ράμπλινγκ 45 Χρόνια, σε σκηνοθεσία Άντριου Χέιγκ. Πρόκειται για την ιστορία ενός ζευγαριού που ετοιμάζεται να γιορτάσει την 45η επέτειο γάμων του, αλλά το παρελθόν ξυπνά για να τους θυμίσει κάτι που ήταν θαμμένο για καιρό στο υποσυνείδητό τους. Τα 45 Χρόνια είναι μια νέα οπτική στις σχέσεις, το γήρας, τη συγχώρεση και τη ζήλια, από έναν σκηνοθέτη με μοναδική ματιά στο θέμα των σχέσεων. Η Ράμπλινγκ και ο συμπρωταγωνιστής της Τομ Κόρτνεϊ κέρδισαν αμφότεροι την Αργυρή Άρκτο στο Βερολίνο, για την ερμηνεία τους. Ο 78χρονος Τομ Κόρτνεϊ είναι σύντροφός της, ωστόσο οι ερωτικές σκηνές τής ήταν ιδιαίτερα δυσάρεστες. «Ήταν τρομερό, διότι η οικειότητα με έναν άνθρωπο δεν πρέπει να μοιράζεται με τον υπόλοιπο κόσμο. Τότε γίνεται κάτι το φρικτό», δήλωσε χαρακτηριστικά.   

10./ Με αφορμή την ταινία μίλησε για τη σχέση της με το χρόνο: «Όσο είσαι ακόμα ζωντανός, όσο ακόμα αναπνέεις, τόσο αναρωτιέσαι, τόσο αγωνίζεσαι με τον εαυτό σου, τόσο ερωτεύεσαι, τόσο φοβάσαι. Αυτό σημαίνει ότι είσαι όσο ζωντανός όσο ήσουν στα 20 σου χρόνια. Ναι, μπορεί το σώμα σου να έχει σκεβρώσει και το πρόσωπό σου γεμίσει ρυτίδες. ΟΛΑ τα υπόλοιπα όμως παραμένουν ίδια. Εσύ κάτω από αυτό το δέρμα πάλλεσαι το ίδιο, επιθυμείς το ίδιο, αγαπάς το ίδιο. Και είναι τόσο υπέροχο που αυτή η ταινία το δείχνει επιτέλους. Που μπορούμε να το συζητάμε αυτό μεταξύ μας και με τις άλλες γενιές, μέσω της τέχνης. Χαίρομαι που εσείς οι νέοι άνθρωποι το καταλάβατε. Γιατί σας περιμένει και δε θέλω με τίποτα να απελπίζεστε: οι ίδιοι θα είστε - όσο παθιασμένοι και υπέροχοι και μοναδικοί ήσασταν στα 25 σας.[…] Μόνο το σώμα σε προδίδει. Όλα τα υπόλοιπα μένουν ίδια. Αν θέλεις να μείνουν ίδια. Γιατί το βλέπω γύρω μου: όσοι γέρασαν, επέλεξαν να γεράσουν. Αφέθηκαν, το πίστεψαν. Τα γηρατειά είναι απλώς λάθος τρόπος σκέψης.