Όλοι έχουν ταξιδέψει ή πρόκειται να ταξιδέψουν σύντομα με αεροπλάνο. Λίγοι ωστόσο γνωρίζουν τα «γιατί» της κάθε λεπτομέρειας και διαδικασίας που χαρακτηρίζουν την συναρπαστική (ή για άλλους τρομακτική) εμπειρία, σύμφωνα με το news.au.
-Σώζει πράγματι ζωές η στάση επίκυψης;
Το 70% των αεροπορικών ατυχημάτων έχουν επιζώντες. Ωστόσο, η μελέτη των ατυχημάτων έχει δείξει πως οι πιθανότητες επιβίωσης αυξάνονται δραματικά όταν ο επιβάτης είναι δεμένος και βρίσκεται σε στάση επίκυψης κατά την αναγκαστική προσγείωση. Στην ακραία αυτή περίπτωση, οι ειδικοί συμβουλεύουν, αφού σκύψετε προς τα εμπρός, να τοποθετήσετε προστατευτικά τα χέρια στο κεφάλι, με το "καλό" χέρι στη μέσα πλευρά. Ο λόγος είναι πως έτσι θα το προστατέψετε από ενδεχόμενο τραυματισμό και θα μπορέσετε να το χρησιμοποιήσετε όταν χρειαστεί, π.χ. να λύσετε τη ζώνη σας.
-Είναι αλήθεια ότι τα light ανθρακούχα ποτά είναι δυσκολότερο να σερβιριστούν;
Ναι, και ο λόγος είναι ότι η πίεση στα 10 χλμ ύψος κάνει πιο «ανήσυχες» τις φυσαλίδες του αγαπημένου μας ποτού.
-Γιατί κατά την απογείωση και την προσγείωση πρέπει τα κλείστρα των παραθύρων να είναι ανοιχτά και οι θέσεις στην όρθια στάση;
Ο λόγος είναι απλός: τόσο οι επιβάτες όσο και το πλήρωμα, πρέπει να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει έξω από το αεροπλάνο. Επίσης, σε περίπτωση ανάγκης οι διασώστες θα μπορούν να ελέγξουν εύκολα το εσωτερικό του. Όσο για τα καθίσματα, όταν βρίσκονται σε όρθια στάση κλειδώνουν και ακινητοποιούνται, ενώ κάτι τέτοιο δε συμβαίνει όταν βρίσκονται σε κλίση. Ένα μη κλειδωμένο κάθισμα, μπορεί να προκαλέσει σοβαρούς τραυματισμούς σε περίπτωση σύγκρουσης. Τέλος, μειώνει το χώρο που διαθέτουν οι πίσω επιβάτες να ακινητοποιηθούν κατά τη σύγκρουση.
-Ισχύει ότι είναι πιθανότερο να επιβιώσει κανείς από αεροπορικό δυστύχημα όταν κάθεται προς το πίσω μέρος του αεροσκάφους;
Η πιθανότητα να σκοτωθεί κάποιος σε αεροπορικό δυστύχημα είναι μια στα 90 εκατομμύρια και η πιθανότητα να επιβιώσει είναι όντως υψηλότερη αν κάθεται προς το πίσω μέρος. Στο σημείο αυτό, οι δυνάμεις πρόσκρουσης είναι λιγότερο ισχυρές.
-Γιατί σε κάποιες πτήσεις χαμηλώνουν τα φώτα;
Ο λόγος είναι πως πρέπει να συνηθίσουν τα μάτια των επιβατών στο φυσικό φως, ώστε σε περίπτωση ατυχήματος να μπορούν εύκολα να αντιληφθούν τα φωτεινά σημεία που δείχνουν προς την έξοδο κινδύνου.
-Είναι τελικά πιο δραστικό το αλκοόλ σε υψηλότερα υψόμετρα;
Όχι, σύμφωνα με διάφορες μελέτες. Ωστόσο, ενώ τα επίπεδα αλκοόλ στο αίμα δεν αυξάνονται με το υψόμετρο, οι επιβάτες των πτήσεων τείνουν να πίνουν περισσότερο από ότι στο έδαφος. Η κοινή αυτή παρεξήγηση, συγχέεται μάλλον με το φαινόμενο της υποξίας, μια σειρά συμπτωμάτων που προκύπτουν από τα μειωμένα επίπεδα οξυγόνου και πίεσης κατά τη διάρκεια της πτήσης.
-Μπορεί κάποιος να αρρωστήσει από τον αέρα του αεροπλάνου;
Ο αέρας της καμπίνας είναι ένα μείγμα φρέσκου και επανακυκλοφορούμενου αέρα. Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, δε μπορεί να αποκλειστεί η αυξημένη τοξικότητα σε παρόμοιες συνθήκες. Ο λόγος; Η κακή συντήρηση και λειτουργία των συστημάτων εξαερισμού, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την ανάμειξη λαδιών, καυσαερίων και ρύπων, με τον αέρα που προορίζεται για την καμπίνα των επιβατών.
-Σε πόση ραδιενέργεια εκτίθενται οι επιβάτες κατά τη διάρκεια μιας πτήσης;
Η έκθεση σε ιονίζουσα ακτινοβολία είναι περισσότερη σε υψηλό υψόμετρο απ’ ότι στο έδαφος, λόγω της αραιότερης ατμόσφαιρας που προσφέρει μικρότερη προστασία από την κοσμική ακτινοβολία. Η ακτινοβολία που δέχεται ένας επιβάτης του ταξιδιού Νέα Υόρκη-Λονδίνο, αντιστοιχεί στην ποσότητα που δέχεται από μια ακτινογραφία θώρακος.
-Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγει κάποιος το jet lag;
Πρέπει να αναδιοργανωθεί το εσωτερικό, βιολογικό ρολόι του οργανισμού. Αυτό μπορεί να γίνει με:
Αλλαγή των ωρών ύπνου, ανάλογα με τη ζώνη ώρας του προορισμού.
Χρήση χαπιών μελατονίνης για 2-3 μέρες πριν το ταξίδι, αν πρόκειται για πτήση εξαιρετικά μεγάλων αποστάσεων.
Κατανάλωση μαύρου τσαγιού.
Κατά την πτήση, προσπάθεια κατάκλισης το δυνατόν νωρίτερα, αποφυγή υπνωτικών χαπιών, καφέ και αλκοόλ.
Κατά την άφιξη, προσπαθήστε να μην κοιμηθείτε. Πηγαίνετε για ύπνο σύμφωνα με την τοπική ώρα.
-Μπορούν τα κινητά τηλέφωνα να προκαλέσουν αεροπορικό δυστύχημα;
Ακόμα δεν υπάρχει σαφής απάντηση, αλλά οι αεροπορικές εταιρείες προτιμούν την ασφαλή επιλογή της απενεργοποίησης των συσκευών κατά τη πτήση. Η επικρατούσα άποψη πάντως είναι πως τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα που εκπέμπονται από τα κινητά τηλέφωνα μπορούν να προκαλέσουν παρεμβολές στα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους και, ενδεχομένως, ατύχημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου